zondag 17 juni 2012

Patroon gehaakt allersimpelst bloemetje

Als ik het even niet meer weet op handwerkgebied ga ik bloemetjes haken.
Dat vind ik altijd leuk om te doen.
Je hebt snel resultaat dus kun je er in korte tijd lekker veel maken.
Ik zocht wat kleurtjes bij elkaar en haakte tijdens de koffie.
De achtergrond is m'n nieuwe jurkje.
Hangt al een tijdje in de kast te wachten op mooi weer......
En nu wil ik het aan weer of geen weer, met een legging dan maar.
(Ik kan het ook aan naar het Hippiefestival over een paar weken, bedenk ik nu).
Dit zijn bijna de allersimpelste bloemetjes om te haken.

ZE GAAN ZO:
Haak 6 lossen en sluit deze met een halve vaste tot een ring.
*2 lossen, 2 stokjes in ring, 2 lossen, halve vaste in ring (= 1 blaadje)*.
Herhaal van * tot * nog 4x en eindig met een vaste (in plaats van halve vaste) in de ring.
Afhechten.
XXX

Je kunt de ring groter maken, 7 of 8 lossen dat haakt makkelijker, maar het gat in het midden wordt groter.

Leuk om ergens op te naaien. Ik naai vaak een knoopje in het midden. Ze doen het ook goed op een klein kaartje. Ik maak ze daar op vast met een splitpen (Xenos had laatst hele leuke).

Of haak een ketting van lossen (met een lusje bovenaan) en naai daar wat bloemetjes op (met een knoopje), dan heb je een leuke hanger. Kraaltje of belletje aan de onderkant.
Met 3 blaadjes zijn ze trouwens ook leuk en ben je nog sneller klaar!
Op een witte ondergrond komen de kleuren toch beter uit!!

19 opmerkingen:

  1. Bloemetjes .... altijd leuk en vrolijk :-)
    Voor wat ik ervan kan zien vind ik het een leuke cobo zo met die legging hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Simpel is altijd mooi!

    Groetjes,
    Jeanine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een schattige kleine bloempjes heb je gemaakt de kleurtjes zijn ook helemaal top hoor!!!!Helemaal mijn kleurtjes :-)
    Jammer dat we rest van je jurk niet kunnen zien maar het kleurtje vind ik erg mooi.
    Groetjes Jacqueline

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Juist die simpele vind ik zo leuk en overal voor te gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze zijn schattig, je kunt ze wel op je jurk naaien, past precies, helemaal flower power ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hai Hannie!
    Nou, laat de zon nu maar komen.... En als je er nóg meer bloemetjes op maakt is het echt Flower Power!
    Groetjes,
    Heelène

    BeantwoordenVerwijderen
  7. mooie kleuren van de bloemetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuke en flashy bloemetjes waar je decoratief veel mee kan doen!
    Nog een fijne avond, groetjes Valerie

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuk hoor, die bloemetjes. Ik zag dat je er ook een vliegengordijn van maakt, lijkt me ook leuk om te doen.
    groetjes, Famke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. erg leuk die bloemetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik zocht een haakpatroontje voor kleine simpele bloemetjes, en dit is perfect! Ik ga ze op mijn fiets maken, nadat ik de stangen heb omwikkeld met wol :) Superleuk dit, en bedankt voor het patroontje!
    Xx

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik ben 11 en wil het bloemetje haken maar ik snap het niet echt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Voor het eerst bloemetjes gehaakt dankzij jou uitleg, helemaal geweldig!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Leuk! Bedankt voor het delen. Ik heb een keycord gehaakt en de bloemetjes erop gezet als versiering ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hartelijk dank voor dit makkelijke patroontje. Perfect voor mijn kleine meid van zes die ook al driftig probeert te haken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Mooie spulletjes , heb gisteren voor de eerste keer bloemetjes gehaakt , en het ging heel goed ! Dank zij de goede uitleg van jullie .
    Groetjes .

    BeantwoordenVerwijderen
  17. op zoek naar een eenvoudig gehaakt bloemetje kwam ik op jouw blog. Precies wat ik zocht. Ik had een bloemetje nodig voor een geborduurd vogeltje op een slabje. Dank je wel. Morgen even lekker leuke bloemetjes haken.

    BeantwoordenVerwijderen