woensdag 9 maart 2011

Zonnige bloem met patroon

Een zonnige bloem dit keer. Wat was het mooi weer de afgelopen dagen. De lente komt eraan!!! Daarom heb ik een gele bloem gehaakt. Geel is niet mijn kleur. Ik zal het niet gauw kiezen. Maar het is wel een vrolijke kleur. De bloem lijkt ook wel op de zon, met die punten. Als je de laatste toer weg laat is het meer een bloem. Ook mooi.
Het patroon: de draad 5x om je wijsvinger draaien. Toer 1: 21 vasten in het rondje haken. Toer 2: *3 lossen, dan 3 vasten in de volgende 3 vasten*, herhaal van * tot *. Toer 3: 8 lossen, *1 stokje in de 2e vaste van de eerste groep van 3, 6 lossen*, herhaal van * tot * tot einde toer, 1 halve vaste in de 3e losse aan het begin. Toer 4: 1 vaste, 1 half stokje, 2 stokjes, 4 dubbele stokjes, 2 stokjes, 1 half stokje, 1 vaste in elk boogje van 6 lossen. Toer 5: 1 halve vaste op elke steek van de vorige toer. Alleen in de achterste lus steken. Na het 2e dubbele stokje, 1 picot haken (= 3 lossen, 1 vaste in de 1e losse).

Het oorspronkelijke patroon heeft 2 blaadjes meer. Je begint dan met 27 vasten in het rondje. Het wordt dan geen platte bloem.

Het patroon komt uit de Stekengids "Creatief van A tot Z", Haken.

Veel plezier ermee!

2 opmerkingen:

  1. Ik ben inmiddels een beetje verslaafd aan de Japanse bloemen, maar deze is ook erg mooi!
    Maar, geel is ook echt niet mijn kleur, dus denk dat ik hem dan wel in een andere kleur maak.
    ~ Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen